Mikor hazaérek, nincsen otthon senki. A gyerekek még iskolában vannak, a feleségem vásárolni ment. „Ah, ez jó! Egy kis csend és nyugalom, enyém a lakás!” Persze ilyenkor semmi nem jut az eszembe, ami szuper lenne a nem várt kikapcsolódásra. Már csak azért sem, mert tudom, hogy maximum fél óráról van szó. De ez is remek, egy kis egyedüllét.
Gyorsan átöltözöm, készítek magamnak egy teát és egy jó könyvvel leülök a fotelba. Alig olvasok el négy oldalt, csöng a telefonom.
– Merre vagy? – szól bele a feleségem; valami van a hangjában.
– Itthon vagyok. És te…
– Az jó… Gyere le gyorsan! A parkoló felőli oldalra – vibrál a hangja.
– Jó-jó, de baj van? Ideges vagy.
– Igen, segíteni kell, összeesett a szomszédunk! Nem tudjuk felemelni! Gyere!
„Aj-jaj-jaj!” Felpattanok, kulcsot veszek magamhoz, és már futok is le a lépcsőn.
A kettővel alattunk lakó idős házaspárt látom meg még a lépcsőházból a kapu üvegén keresztül. Sápadtan, tanácstalanul állnak és kétségbeesve tartanak valakit. Akkor már tudom, kit - a lányukat. Néhányszor már találkoztam velük a liftben. A lányuk sem fiatal és irdatlanul kövér. Mindig a szüleivel látni őt, mert a túlsúlya miatt alig tud járni. „Atya úristen! Hogy fogom őt felemelni!”
– Itt vagyok – nézek le leplezett tanácstalansággal az elhízott nőre.
Sűrű, fiúsan rövidre nyírt barna haja izzadtan a koponyájához tapad, arcáról patakzik a víz. Tekintetében kétségbeesés és egyben reménytelenség van. Félig ülőhelyzetben van, félig fekve, a szülei és feleségem tartják remegve, hogy ne hasaljon el teljesen. Látom, igyekszik a szerencsétlen, folyamatosan próbálja a lábait maga alá húzni, hogy kinyomhassa magát, de csak egész testében reszket az erőfeszítéstől.
– Na, de jó! – néz fel rám tekintetében megkönnyebbüléssel, esdekléssel a feleségem.
Szó nélkül megkerülöm az extrém csoportot és megállok a nő háta mögött. A hóna alá nyúlok, jól megvetem a lábamat, nagy levegőt veszek és egy gyors, határozott mozdulattal függőleges helyzetbe emelem a szomszédnőt. Egy ponton túl, szerencsére, ő is segíteni tud a lábaival.
– Ahj, de jó! Köszönöm! – sóhajt nagyot, és rögtön utána a szülei kezdenek hálálkodni.
Nejemmel egészen a lakásig, ott pedig a szobájába segítjük a szomszédnőt. Szinte folyamatosan köszöntgetik a szülők és ő is a segítséget.
Már otthon vagyunk, amikor a feleségem mondja: – Több, mint fél órája ott ült a földön… Senki nem segített nekik! Hogy lehetnek ennyire érdektelen az emberek? Amikor én odaérkeztem, négy ember is elment előttük, és apám semmi! Pedig segítséget kértek. Ez felháborító!
– Hm, ez durva! Sajnálom a nénit és a szüleit.
– Nénit! Velünk egyidős!
– Na, ne!
– Ugye! Én is idősebbnek néztem. Beteg, azért ennyire kövér. Farkaséhsége van. A szülei mesélték, mikor rád vártunk.
Elcsodálkozom, szimplán egy idős, magára nem figyelő, túlsúlyos nőnek néztem. Kicsit elszégyellem magam.
Csöngetnek.
– Ne haragudjon, hogy zavarom, de ezeket, kérem, fogadja el tőlem. – Az idős szomszéd úr áll az ajtóban két nagy tállal. Az egyikben pogácsa, a másikban alma púpozódik.
Nem hagy megszólalni.
– Nem tudhatja, hogy mekkora segítség volt ez nekünk, főleg a lányomnak. Önnek is vannak gyermekei, így tudja, milyen élmény a gyermek, amikor kicsi… az első lépések, mikor megszólal, cseperedik… Tizenhét évesen kezdődött el a lányomnál a mérhetetlen falánkság. Orvostól orvosig jártunk, voltuk pszichológusoknál, nem javult, romlott a helyzet. Olyan szép kislány volt, tudja lovagolni szeretett… Már nem teszi… De nem akarom feltartani. Illetve… azt hiszem, én vagyok az öregebb, tegeződjünk.
Megilletődöm a bensőséges beszédtől, hiszen alig ismerjük egymást, de látom, hallom számukra elképzelhetetlenül nagy dolog volt, számomra viszont szimpla, a tettem. El is szégyellem magam, mert rájövök, előítéletem volt a lánnyal szemben, mert csak a kinézete alapján ítéltem meg. Eszembe jut, hogy több mint fél órán keresztül rászorult helyzetben volt, és senki nem segített rajta, a szüleinek, hanem nézték, vagy rájuk sem pislantottak, és csak annyit láttak, hogy egy idős férfi és nő egy nagyon kövér nőt próbál meg felsegíteni. „Igen, felháborító, ahogy a feleségem is mondta!”
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ravasz Figyelmeztetés 2017.09.27. 19:44:10
fénycsepp 2017.09.27. 19:56:19
MEDVE1978 2017.09.27. 20:00:37
Hozzászólok 2017.09.27. 20:06:34
ami szabad 2017.09.27. 20:18:02
sZulamith 2017.09.27. 20:20:59
2017.09.27. 20:23:57
Bicepsz Elek 2017.09.27. 20:30:14
Hozzászólok 2017.09.27. 20:34:11
De ez nem valtoztat azon, amit masok is irtak pl a hirtelen felkaphato tal pogacsarol, meg a reggelire 2 fott tojasrol. Az ilyen elkepesztoen elhizott emberek eseteben szerintem mindig felmerul a kornyezet felelossege. Utanaolvastam kozben a tinedzserkori falanksagrol is. Egyertelmu a szulok felelossege.
Sajnalom szegeny not.
Manka88 (törölt) 2017.09.27. 20:52:29
2017.09.27. 20:53:28
Es ahogy @Hozzászólok: is irta, a szulok felelossege oriasi. Buntetni kene minden szulot, akinek a kolke 10-15 kg sulyfeleslegnel nagyobb sullyal kuszkodik!!! Es nem, nem a norbika meg a lofeju felesege vagyok, csak tenyleg iszonyu a szulok felelossege a gyermekek elhizasaban.
A posztban szereplo kover nonek lehetett volna siman agyverzese vagy sziv problemaja, amire az eleses volt egy "tunet".
MAC-Ka 2017.09.27. 20:56:25
hidroponi 2017.09.27. 21:00:51
MAC-Ka 2017.09.27. 21:01:11
Igen, például pont az alultápláltság miatt nem volt egészséges... a súlyvesztés csak másodlagos "haszon"...
dívamacska 2017.09.27. 21:06:23
MAC-Ka 2017.09.27. 21:16:11
"...egyszer csak megállíthatatlan zabagép lett belőle?"
Attól, hogy a környezetedben nincs ilyen, még lehet, nem?
Nem csak a szerelmi csalódás miatti fagyizabálás létezik, amit a filmek mutatnak, az emberi szervezet kicsit bonyolultabban működik, mint ahogy az átlagember elképzeli.
Oleg Gontar 2017.09.27. 21:18:29
MAC-Ka 2017.09.27. 21:30:16
Ez általános dolog, sokszor igazolták már ezt tesztekkel.
Vagyis marad a kövérség kérdése, amiben szintén a legtöbben egyetértenek, de ott már ők maguk a csoporton kívüliek, hát nyugodtan merik szapulni :)
Manka88 (törölt) 2017.09.27. 21:40:35
MAC-Ka 2017.09.27. 21:53:14
Az biztos hogy nem olyan egyszerű, mint sokan képzelik, hogy sokat eszik -> hízik, keveset eszik -> fogy. Számszerűsítve még kevésbé, mert kinek mennyi a sok s mennyi a kevés...
Az embert szeretik leegyszerűsíteni valami biokémiai automatává, de ez max nulladik megközelítésnek jó.
Manka88 (törölt) 2017.09.27. 21:55:48
moonlight777 2017.09.27. 22:06:12
Baromságokat írsz, mert a pajzsmirigy probléma tipikusan az a betegség, amire nincs két ember, akinek egyformán reagál a szervezete, van aki vékony marad, van aki ha halálra éhezteti magát, akkor sem tud egy grammot sem fogyni.
A halál táboros hasonlatod meg nettó rosszindulat és gusztustalan.
moonlight777 2017.09.27. 22:10:28
MAC-Ka 2017.09.27. 22:17:07
MAC-Ka 2017.09.27. 22:23:32
Vagy ha ismernéd akkor pedig ELismerni nem volnál hajlandó.
Amúgy egyetértve moonlight777-el: valóban gusztustalan a hasonlat, de nem eredeti, hallottam korábban orvostól is :(
Mielőtt vad ellentámadásba jönnél, nem én voltam az érintett :(
MAC-Ka 2017.09.27. 22:27:52
Ahogy az alkohol is... (pedig az egyik legaddiktívebb drogok között szokták számon tartani)
2017.09.27. 22:30:04
moonlight777 2017.09.27. 22:36:22
Látszik, hogy fingod nincs erről a betegségről, az a büdös nagy valóság, hogy az orvosok sem tudnak érdemileg kezdeni az egésszel semmit, össze-vissza lepasszolják a betegeket, össze-vissza gyógyszerezik, amitől még betegebb lesznek.... sajnos láttam édesanyámon, akinek igen komoly műtétje volt.... ja és magán praxisú műtét volt, mert a tbs-re annyit kellett volna várnia, hogy simán belehal, viszont a többség nem tudja megfizetni a magán műtétet..... szóval ne papolj itt baromságokat....
MAC-Ka 2017.09.27. 22:36:29
Itt a tehenek feketék :))))))
Persze a másik pontosít:
Csak azt mondhatjuk hogy itt vannak tehenek amelyek feketék.
A harmadik precízebb:
Vannak tehenek amelyiknek legalább az egyik oldala fekete :)
...és ez pedig még milyen egyszerű probléma...
moonlight777 2017.09.27. 22:39:38
Én ezt tudom, csak innentől senkinek nincs semmilyen morális joga arra, hogy szekálja a túlsúlyosokat, több, mint valószínű, hogy kivétel nélkül mindenkinek vannak olyan jellembeli hibái, amiért lehetne rá köveket dobálni, csak könnyebb más szemében a szálkát ugye....
Gusztustalan és embertelen ez a hozzáállás....
moonlight777 2017.09.27. 22:49:29
Ezekben az esetekben nincs az a diéta és mozgás, ami tartós maradna anélkül, hogy az érintettek komoly pszichés segítséget ne kapnának. Tehát valahol innen kellene ezt kezelni, mert pusztán diétával lóf...szt sem lehet sok esetben elérni, ha lelkileg nincs rendbe téve az ember.
2017.09.27. 22:49:56
Igaz, nincs fogalmam a mai, Magyarorszagon elerheto egeszsegugyi ellatasokrol. De emiatt sem gusztustalan, sem embertelen nem vagyok azert, mert hianyolom az orvosokkal valo egyuttmukodest.
Tudod mit? Legyen neked igazad. Sajnaljuk a szegeny tv elott tespedo pogacsazabalokat.
A regi mondas szerint, aki hulye, az haljon meg.
moonlight777 2017.09.27. 22:53:22
Ismét bizonyítottad az embertelenségedet....
És igen, fogalmad sincs a mai magyar viszonyokról, hogy mennyire ellátás nélkül vannak az emberek, tudok hogy gasztroenterológushoz 1 ÉVES várólista van????? műtétekre szintén.......egy súlyos pm-es beteg, addigra bele is döglik....
Bameg nincs orvos, akivel együttműködjön szerencsétlen beteg!!!!!!!
de élj te csak a saját álomvilágodban.... csak ne oszd itt az észt.....
MAC-Ka 2017.09.27. 22:54:26
Csak az emberek sajnos olyanok, hogy sokuknak jólesik az, ha valakit/valakiket maguktól kevesebbnek, rosszabbnak tüntetnek fel Ezzel magukat attól többnek képzelik.
Ha erre még a média és komplett iparágak is rájátszanak...:(
MAC-Ka 2017.09.27. 23:06:03
Talán árnyaltabb a kép, nem is kevéssé, nem gondolod?
Egyébként ez pontosan az a hazugság, az a megbélyegzés, amit betöltve az agyakba, aztán rá lehet venni az amúgy nem is túlsúlyos esetleg önképzavaros embereket, hogy költsék a pénzüket csodaszerekre, diétákra.
MAC-Ka 2017.09.27. 23:09:16
Van akinek ennyire telik :(
moonlight777 2017.09.27. 23:12:01
Én erre csak azt tudom mondani, hogy minden megbélyegzőnek szívből kívánom, hogy tapasztalja meg a másik oldalt is.... aztán utána legyen nagy pofája.
2017.09.27. 23:20:38
Mar ket eve tartom a 60 kg alatti sulyomat. 52 eves es 150 centi vagyok. Kerekparozok, edzoterembe jarok, futok. Minden nap munka utan sportolok valamit 1,5 oraban. Hetvegen egesznapos bicikli tura.
Tudom, mirol beszelek, amikor megvetem az egyuttmukodni es gyogyulni nem akarokat.
De igazad van, embertelen gonosz vagyok, mert 1. kulfoldre mertem menni dagadtan 2. meg akartam gyogyulni 3. nagyon komolyan tettem is ezert 4. es most azt mondom, hogy aki hulye, az haljon meg.
rozsomák 2017.09.27. 23:23:27
Magyarországon ma 5-8 ezer embernek van pajzsmirigybetegsége, de körülbelül ennek a százszorosa bújik emögé, ha a túlsúlyáról kérdik.
Azt viszont még senki se tudta cáfolni, hogy "bevitt kalória-felhasznált kalória=felszedett kalória"
(A súly persze nem ugyanígy alakul, mert van a felesleges víz is, ami betegségre utalhat, de alapvetően nem változtat a lényegen..)
Súlyadót a kövérekre is !!!
Ha már a dohányosokra van adó !
Sokkal többet költ az egészségügy a kövérekre, mint a dohányosokra !
rozsomák 2017.09.27. 23:39:26
Te mit sportolsz amúgy ?
Liping 2017.09.28. 00:15:11
Azt minden további nélkül elfogadom, hogy az anyagcserénk sebessége egyénileg eltérő. Férjem pl. gyakorlatilag korlátlan mértékben ehet, mégsem hízik (nyilván lenne az a kalóriamennyiség, amitől már nála is megindulnak a folyamat, de ezt egyelőre még nem érte el), míg én sokkal kevesebb kaja mellett is hízni kezdek. DE olyan nem létezik, hogy valaki szervezete semmi kalóriát nem éget el. Ha az alá kerül a bevitel, nincs más végkifejlet, mint a fogyás. Én is voltam már túlsúlyos, de csak akarat kérdése.
A betegségek, az anyagcsere sebességéhez hasonlóan megnehezíthetik a folyamatot, de még nem akadályozzák. Jó, ha valaki lebénult, s nem képes mozogni, s mellette még súlyosan cukorbeteg is, s kómába esik a koplalástól, ott elfogadom, hogy nincs kiút. De ez a kombináció azért szerencsére nem gyakori.
Fogyni nehéz. Van akinek nehezebb, mint másnak. De egyáltalán nem lehetetlen. Kifogásokat keresni persze könnyebb.
--------------------
A hölgy fölsegítéséért respect. Függetlenül attól, hogy mekkora arányban tehet a kialakult állapotáért, a segítségre szoruló ember mellett elmenni nyomorult dolog.
rozsomák 2017.09.28. 00:37:26
"szerinted az fizikailag lehetséges, hogy valaki egy kalóriát sem fogyaszt, ennek ellenére nem fogy?"
Elvileg igen és rövidtávon a gyakorlatban is lehetséges ez ritka esetben...
A víz miatt..
A vízbevitel is okozhat kalóriabevitel nélküli súlygyarapodást, de ez hosszútávon csak valami betegség miatt lehetséges.
Ha ez tartós és ténylegesen ez okozza, akkor az valami betegség miatt lehet csak és más jelei is vannak.
Egyébként nem
videki gyerek 2017.09.28. 01:11:23
ENNYI. Nyilvan a bortonben csak annyi kajat kapott, ami egy embernek tenyleg szukseges.
Liping 2017.09.28. 01:15:14
Ha ez hosszabb távon is fennáll, ott még gyanítom, hogy nem a testsúly lesz a célszemély legsürgetőbb problémája.
Viszont tartok tőle, hogy a saját kövérségüket anyagcsere-problémákkal magyarázó személyek igencsak domináns részének semmiféle kóros vizesedése nincs. :)
emárton 2017.09.28. 01:20:25
Liping 2017.09.28. 01:24:36
Szóval arra azért nem vennék mérget, hogy emiatt fogyott le. :)
Liping 2017.09.28. 01:25:56
Liping 2017.09.28. 01:32:50
A gyomor azért idővel telítődik. Ha brokkolival etették volna, napi 7-8 kg-t bevághatott volna, anélkül hogy bízzon. S nem ez az egyetlen nagyjából emészthetetlen ballaszt. Plusz, ha jól értem, ez a kondíció a mozgásban nem korlátoz - mármint a kóros elhízást megelőző stádiumban.
rozsomák 2017.09.28. 02:29:23
"Korlátozott a szervezetben tárolható víz mennyisége,"
Azért az emberi szervezet kb. 70%-a alapvetően víz, ennek kismértékű ingadozása nem olyan vészes, ez is okozhat akár napi egykét kilót is simán, de abban egyetértek, hogy a vízháztartással is csak akkor magyarázható a hízás, ha valami krónikus betegség van, ami bár esetleg a vesét is érinti, de alapvetően hormonális, viszont ezek elég ritkák és más jelük is van.. korántsem annyira gyakoriak, mint a hivatkozások rá.
Alapvetően igaz, hogy ami bemegy az vagy kijön vagy bennmarad, szóval ez a "nem tehetek róla", annyiban igaz, hogy a "nem szeretek mozogni, mert az kényelmetlen és fáj és amúgy se érek rá" és "kinek mi köze hozzá" valamint a "szép vagyok így is magamnak" típusú Bermuda-háromszögben született magyarázat.
De tőlem aztán annyira hízik meg mindenki, amennyire akar, ki nem szarja le, mivel magyarázza, amikor már késő..
Csak nevetséges..
2017.09.28. 03:11:54
Ez nem előítélet, hanem teljesen jogos ítélet. Egy kórosan elhízott nőt kórosan elhízottnak láttál.
A farkaséhség az nem egy betegség. Ezt kitalálta magának a család, hogy legyen egy kifogás, hogy miért kövér a lányuk. Egyszerűen imád enni, a szülei meg adják neki a kaját. Pedig nem a kövér nő keresi meg az ételre valót, hisz túl kövér ahhoz, hogy dolgozzon.
@moonlight777: a dohányosokat is utálom, de a kövéreket is. A kövér dohányosoknál nincs rosszabb.
moonlight777 2017.09.28. 03:20:19
Igen haljon meg...... mindenki ugye magából indul ki, kezd Te a sort, a már ilyen agyatlan, ostoba, jogtalanul ítélkező vagy.....
moonlight777 2017.09.28. 03:24:03
Hogy te milyen paraszt vagy...... még neked sincs jogod ítélkezni senki felett.... és igenis előítéletes vagy, mert úgy ítélkezel, hogy egyáltalán nem ismered egyetlen kövért ember sorsát se...... de kerülj egyszer arra az oldalra majd megtudod.....
Mister vagy Miss tökéletesség! Nézz előbb magadba, ha egy darab hibát sem találsz, akkor talán megszólhatsz valakit, de ez is csak a vállalhatatlan morális deficitedet mutatja.
Semper Fidelis 2017.09.28. 04:48:31
Hozzászólok 2017.09.28. 06:30:08
Hozzászólok 2017.09.28. 06:30:45
BiG74 Bodri 2017.09.28. 06:48:57
Nálam lehet árkot is ásni, ha valaki esetleg valami extrémebbet szeretne.
Lavinia Pinkerton 2017.09.28. 07:40:58
Még az is csoda, hogyha kövéren fel tud öltözködni, mert nem egyszerű például kövér lábra cipőt találni, amibe belefér, vagy fehérneműt, vagy bármilyen ruhát.?
Nincs könnyű dolga, ha le akar fürdeni és nem fér a kádba, ha nem éri el a szükséges testrészeit, stb.
Mindenben a szüleire van utalva, akik nem biztos, hogy annyira együttműködőek.
Az orvos tuti, hogy nem járkál ki hozzá.
Annyit javasoltok, hogy zárják be egy szobába és éheztessék ?
1-2 hét alatt végeznének vele a kiszáradás, a vérkeringési pangás, a magas vérnyomás és a hiánybetegségek.
Nem véletlenül kell az éheztetéshez orvosi ellenőrzés. .... kellene.
De aki annyira kövér, hogy egyedül nem tud az utcán járni, ahhoz nem jön oda egyetlen kórház sem, hogy ellenőrizze az izomtónusát, a vérnyomását, mozgassa és laborleleteket nézegessen.
Ahogy itt is látszik, már mindenki leszarja, hogy mi van vele. A szülei még tartják benne a lelket egy kis pogácsával, de már egy elfekvő lehet az élete.
Végre látott egy szomszédot, aki segít neki, de az is a szüleivel beszél a feje fölött.
Mintha már csak egy probléma lenne az élete.
Ezen nem segít a főttojás.
Liping 2017.09.28. 07:50:37
CoolKoon 2017.09.28. 08:08:15
Szakyster 2017.09.28. 08:18:03
Szakyster 2017.09.28. 08:24:50
A helyes képlet nagyjából így szól (még ez sem a teljes):
Bevitt kalória*emésztési hatékonyság - általános energiaszint*edzettség* energiafelhasználási hatékonyság*mozgás = tárolt kalória
Az egyes elemek között ráadásul vannak összefüggések. Plusz nem mindegy, miben visszük be a kalóriát. Stb.
Szakyster 2017.09.28. 08:25:49
Semper Fidelis 2017.09.28. 08:38:05
KoviSzil 2017.09.28. 08:39:29
Egyszerű fizika / matek.
Szívesen.
Lavinia Pinkerton 2017.09.28. 08:39:48
De mindegy is. A mostani helyzet az, ami van, és minden kövér bajban van, ha másokra szorul. Nagyon nagy a baj, hogy már nem tud az utcára se kimenni.
Egyébként ahogy én tudom, a gyomorgyűrű felhelyező orvoscsoportunk már megszűnt. Itthagyták a betegeket a gyomorgyűrűikkel és feloszlottak.
Tompahawk · https://rohadtkunyho.blog.hu 2017.09.28. 08:58:11
Ezek a feltevések 95%-ban még helyesek is lehetnek.
A segítségnyujtás viszont nem szabad, hogy feltételekhez kötött legyen. Ha egy balesetet látsz sérültekkel nem azt kell kérdezni, ki volt a hibás, hanem el kell látni őket. Majd utólag levonja mindenki a következtetéseket, a hibást az élet bünteti meg vagy a rendőrség.
]{udarauszkasz 2017.09.28. 08:58:37
commentes nikk 2017.09.28. 09:00:17
csincsilla72 2017.09.28. 09:00:42
Talán a hölgynek is ez a problémája. Csak miheztartásként.
dívamacska 2017.09.28. 09:25:41
Tompahawk · https://rohadtkunyho.blog.hu 2017.09.28. 09:43:38
A norbis dolog ugyanígy működött nála. Jó nagy adag rakottkrumpli után leküldött két norbis túrórudit a fitness jegyében.
Egy nap csalódott hangon közölte, hogy a pajzsmirigyvizsgálat eredménye negatív lett, most már aztán tényleg nem érti, mi lehet a baja.
csincsilla72 2017.09.28. 09:47:21
MEDVE1978 2017.09.28. 09:50:51
A magyar emberek elhízott 40%-ból azonban ez csak néhány tucatra lehet igaz. Az elhízás oka azonban pszichikaiak is. A szegénység is szerepet játszik: a szegény emberek között több az elhízott mint a gazdagok között. Ez elsősorban azért van így, mert a szegények nem engedhetik meg maguknak, hogy válogassanak a boltban az ételek között, megveszik az olcsóbbakat. Amelyeket a gyártó felnyom zsírral, cukorral, hogy laktatóak legyenek. Ugyanúgy a szegények között egy ünneplés, egy jó nap velejárója a jó és a sok étel.
Azt, hogy az ember kövér, rengeteg tényező befolyásolja. És elsősorban döntően az étkezés. Ma Magyarországon nagyon nehéz egészségesen étkezni. Én Budapesten lakom és dolgozom. Otthon hozzájutok zöldségekhez és húsokhoz, valószínűleg ezért nem hízom tovább, viszont a munkahelyem közelében található étkezdék közül nagyon kevés olyan van, ahol lehetne olyan ételeket kapni, amelyek diétásak.
A sport túl van dimenzionálva elhízási szempontból. Nagyon hasznos az ember szervezetének, ha mértékkel sportol (vérnyomás, szív, állóképesség, immunrendszer stb.), azonban egy kövér ember normális munka és családi feladatok mellett nem fog tudni annyit sportolni, hogy lefogyjon, mert nem lesz rá ideje.
2017.09.28. 09:59:06
Liping 2017.09.28. 10:09:21
Ha elfogadjuk, hogy nem csak egy klikkvadász fantazmagória (ami végeredményben mindegy, példának jó így is), a szereplő hölgy esetében már valószínűleg nem sokat lehet tenni, ezzel egy kicsit elkéstek.
A tanulság annyi, hogy nem kell megvárni, amíg idáig fajul a helyzet, de tény, hogy ez azok esetében nem segít, akik már ekkorát. De hangoztatni sose kár, talán lesz, aki tanul belőle és még időben lép.
Én is lehetnék 140 kg. Szerencsére sosem voltam ennek a közelében sem, de az abszolút negatív csúcs idején majdnem 30 kg felesleg volt rajtam. Ha nem kapok észbe, s ezután is annyit zabálok, amennyi jólesik, ma már biztosan elértem volna az említett számot.
Mert, ahogy bárki más esetében is fennáll, én sem a levegőtől dagadtam meg. És a mai napig figyelnem kell rá, hogy ne hízzak, mert soha az életben nem tudnék annyit mozogni, hogy tartsam a súlyom, ha mindent befalnék, amihez kedvem lenne. De ennyi felelősség sztem mindenkitől elvárható lenne.
Ravasz Figyelmeztetés 2017.09.28. 10:15:13
Az a kényelmetlen igazság, hogy ezek az emberek már rég meghaltak volna, ha nem élnénk egy fejlett, modern társadalomban. Sőt, alighanem soha nem is tudtak volna ennyire elhízni, mert nem lett volna ekkora bőség, ami ezt lehetővé tette.
Akinek szerencséje van, az első durva rosszullét, cukorsokk, szívroham után észhez tér és rájön, hogy ha élni akar, muszáj váltania. Ha viszont már elérte a 200 kg-ot, onnan már nincs nagyon visszaút. Csak erős idegzetűeknek, My 600 lb life - Élet 250 kg felett:
www.youtube.com/watch?v=0d9ehXFnYhg
2017.09.28. 10:28:20
Aranypandamókusom! Ez nem így működik, hogy csak azt kritizálhat mást, aki maga hibátlan. Ha így lenne, akkor a politikusok ellenzékből se kritizálhatnának kormányon lévőket, hisz senki sem tökéletes. Nekem is vannak hibáim, de azokkal másnak nem ártok és terhet se okozok másoknak velük. Egy bíró se ítélhetne el egy bűnözőt, hisz a bírónak is biztos vannak hibái.
csincsilla72 2017.09.28. 10:37:29
Sir Galahad 2017.09.28. 10:45:43
Skywatcher 2017.09.28. 11:02:26
A másik tábor szerint, akik valszleg utánaolvastak dolgoknak, és tisztában vannak alapvető fizikai és biológiai ismeretekkel ez egy rém egyszerű dolog. Fent már valaki vázolta a képletet, ami leegyszerűsítve: bevitt energia - felhasznált energia = súlyfölösleg. A felhasznált energia meg a szervezet saját fenntartására fordított energiája + extra testmozgás.
Ez ennyire egyszerű. Lehet misztifikálni, tagadni, bonyolultnak nevezni (van akinek a szorzótábla is bonyolult), de sajnos az nem fog segíteni.
Ha egy átlagos, egészséges felnőtt szervezet naponta kb 2500 kalóriát éget el, akkor ennél kevesebbet bevíve fogyni fog, ennél többet zabálva pedig hízni. A 2500 kalóriát be lehet vinni egy marék brutálkalóriadús ételből, és be lehet egy félasztalnyi, 8 fogásos egészséges ételsorból.
Ki-ki megválogathatja, mit fog enni, és milyen arányban és mértékben. Ugyancsak megválaszthatja, mennyi extra kalóriát ad le, ha már túltolta a napi energiabevitelt.
Egy barátommal 2 éve nyomtunk egy versenyt. Kb egy súlyban voltunk (közel 100 kg), és majdnem azonos testalkattal (én kicsit sportosabb, hála a gyerekkori kajakozásnak, ő kicsit barbapapásabb). Ő nem volt hajlandó eljárni edzeni, viszont drasztikusan visszafogta a szénhidrátbevitelt, lemondott minden cukros, lisztes cuccról, és csak fehérjedűs, egészséges, zöldséges dolgokat evett 5 hónapig.
Én nem voltam hajlandó lemondani minden élvezetről, bár erősen korlátoztam ezeket (heti 1 pizza, 2-3 kiflis, péksütis dolog, minimális édesség), viszont lejártam heti 5 napot edzőterembe, 20 perc kardió + 1 óra súlyzós edésre.
Meglepő volt, hogy 3 hónapig párhuzamosan fogytunk. Kb heti 1 kilót. (nehezen indult meg, nekem kellett 2-3 hét mire egyáltalán fogyni kezdtem, és itt adják fel sokan, mert ha pár nap múlva nem fogynak 10 kilót, akkor belexarnak - pedig ennek is meg van a maga biológiai magyarázata - a szervezet tartalékoló üzemmódra vált)
Aztán a 3. hónapban havernak leállt a fogyása. Vagy mert nem vallotta be, és visszatért a normál kajára, vagy mert elérte a szervezete az "optimális" szintet, azaz a bevitt energia = lett a felhasználttal (otthon ülés). Én fogytam tovább, sőt, egyre jobban, hisz több izom = több elégetett kalória ugyanazzal az erőfeszítéssel / idő alatt. 5 hónap után én kb 20 kilót, ő kb 15-t fogyott. Különösebb erőfeszítés nélkül, bár sok lemondással, nyilván. Az eredmény azonban kárpótolt.
Közben elolvastam néhány testépítőknek, edzősöknek szánt könyvet, amiben részletesen le voltak írva ezek az alapdolgok, hogyan működik a szervezet, miért fogy valaki és miért nem fogy másvalaki, mikor, mi történik egy fogyókúra, edzőkúra, stb során. Pl a full szénhidrátmegvonás sem jó hosszútávon, mert a szervezet nem hüje, és elkezdi mással pótolni.
Summa summárum, én nem akarok itt senkit semmire rávenni, és főleg megbántani. Ha valakinek az szimpatikusabb, akkor üljön a kövér beteg emberek mellett, és simogassa a fejüket, beszélgessenek nagyokat a gonosz orvosokról, meg a csúnya betegségekről, pajzsmirígyről és génekről, mondjanak nagy igazságokat arról, hogy mindenki tehet az ő kövérségükről, csak ők maguk nem, hisz már annyi mindent megpróbáltak! Közben egyenek sok pogácsát. Hihetetlen, tudom, de attól senki nem hízik, ha gyerekként molesztálták vagy kinevették, mert nem klaudiasiffernek néz ki. Sőt, attól sem hízik senki, mert pajzsimirígy alul/felül/oldaltműködése van. A levegőből veszi ki a -zoxigént- ööö.. energiát? Na nemár. A bezabált kajától hízunk, bizonyám.
Ha viszont egy kicsit belegondolnak, és hajlamosak ezen az önsajnálaton túllendülni, akkor nagyon sok lemondással és brutál kemény önkontrollal - a fenti dolgokat betartva - meglepő módon fogyni fognak. És ezt addig kell elkezdeni, amig képesek mozogni. Mozgásképtelen, magatehetetlen, más emberekre szoruló roncsokat már nagyon kevés esetben lehet megmenteni, és rohadt lassú a folyamat, hisz minimális munkát képesek kifejteni + lelkileg is megcsömörlöttek.
Jó példa volt a fent említett 250 kilón túli életes műsor, dr. Now-al. Nagyon szépen látszik, hogy ott is akkor kezdenek el fogyni, mikor kibújnak a kifogások gyűrűjéből, és igenis erőt vesznek magukon. Éhes vagyok ? Igen. Mint a farkas. De nem eszek! Mert van egy célom. Sőt, lemegyek helyette edzeni. Ja, igen, képzeljétek, mikor elindultam edzeni, rendszerint farkaséhes voltam. Mikor végeztem, már nem volt étvágyam, és másnap reggelig nem is ettem. Hihetetlen az emberi szervezet! :)
Tompahawk · https://rohadtkunyho.blog.hu 2017.09.28. 11:04:26
fénycsepp 2017.09.28. 11:30:34
Irbisz 2017.09.28. 11:38:49
1. Igen, a szülök felelösege szerintem nem elhanyagolhato.
Fogyni meg a müteten tul ugy is lehet, hogy elsö mennyisegebn nem a taplalek mennyiseget, haenm kaloriatartalmat csökkentik, hogy szegeny "farkasehsegben" szenvedö leanyuknak legalabb a bendöje ne legyen üres. A hasa tele lesz, de 20-30%-al kevesebb kaloria, maris elindul a fogyas. A kezdeti sikerek utan meg jöhetne a menyniseg csökkentese.
2. Ettöl függetlenül ritka nagy tahosag, hogy senki sem probalt meg segiteni, föleg ha meg kertek is segitseget. Mert az nem kifogas hogy faj a dereka, gyenge a szive, akkor hoz egy zsamolyt/szeket hogy elöször arra emeljek a hustornyot, vagy legalabb annyit makog szegeny "szivbeteg", hogy megkerdezi mit tud segiteni, mert emelni nem kepes.
De nem voltak ezek szivbetegek, lumbagoban szenvedök, hanem egyszerüen közönyös bunko orbanistak, mert akik a korrupt felkommuista balkani rendszeret kedvelik es hatalomban tartjak, azokto ez a masokkal szembeni totalis közöny es gyülölet a normalis reakcio.
csincsilla72 2017.09.28. 11:39:43
A pszichológai hátteret meg tényleg felejtsd el. Láthatóan sem az addikció mibenléte, sem működése nem ismeretes a számodra.
Másrészt jó, ha tudod, hogy a szervezet kiválóan megvan a szénhidrát bevitele nélkül is. Ugyanis van olyan enzimatikus folyamatunk, amely képes aminosavból előállítani a szükséges cukormennyiséget, illetve a testi sejtjeink remekül tudnak alkalmazkodni a zsírbontás termékeinek felhasználásához is. Az evolúció során hosszú hónapokat kellett átvészelni növényi táplálék nélkül, mégsem pusztult ki az emberiség, erre van programunk, más kérdés, hogy az állandó táplálékbőségben nem használjuk.
Nem csak a bevitt kalóriákon múlik, hogy fogysz, vagy hízol, hanem azon is, hogy mit viszel be, annak a megemésztése, átalakítása mennyi energiát igényel a szervezettől, mit és hogyan tárolsz. És akkor egészséges szervezetről beszélünk, ami torzulhat is.
Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2017.09.28. 11:42:27
dívamacska 2017.09.28. 11:52:25
Liping 2017.09.28. 11:56:53
Igen, a táplálékfelveteli rendszer eltérései meg az inaktív életmód miatt lehet, hogy csak 1500-at éget el az a test, amíg egy normális emberé gond nélkül 2500 kCal-lal is végez, de a következtetés ugyanaz és roppant egyszerű. Annál kell kevesebbet bevinni, amit mi felhasználunk.
Persze, nem fair, hogy Józsi dupla annyit zabálhat, de ő szerencsés és esetleg még mozog is. És ezt úgy is lereagalhatod, hogy akkor inkább bevágsz egy tábla Milka csokit egy fél tortával banatodban.
Skywatcher 2017.09.28. 11:59:36
@csincsilla72: Olyan hüjeségeket írok, hogy aztán minden mondatodban kvázi ugyanazt leírod mint én, csak meghinted némi megfoghatatlan maszlaggal.
"patológiás anyagcsere, illetve genetikai probléma" - amitől aztán a semmiből is zsír képződik az emberre? Vagy hogy? Nézi a kaját és hízik tőle? Mesélj már, hogy csinálják, hogy 20 deka csirkemell + 20 deka brokkolitól patológiásan híznak mint a disznó?
"Az, hogy teneked fogalmad nincs róla, hogy mennyire bonyolult a táplálékfelvétel idegrendszeri szabályzása, hányféle problémát ismer az orvostudomány, egyértelmű" - akkor mesélj kérlek, taníts! Mit mond az orvostudomány, hogy a fenti menüt alapul véve, az idegrendszer melyikből képes 50 kiló hájat építeni?
"Nyilván nem minden kövér ember mutáció vagy anyagcserebetegség miatt hízik meg," - olyannyira, hogy ezek kb az esetek pár százalékát teszik ki. Bár mint mondtam, náluk sem a semmiből képződik felesleg.
"Láthatóan sem az addikció mibenléte, sem működése nem ismeretes a számodra." - aha, tehát addikcióra is lehet fogni a dolgot. Újabb kibúvó! Vajon mi történne, ha egy ilyen addiktív embert szigorúan ellenörzött körülmények között etetnének fél évig? Nemán, lefogyna? Hádehogy??
"szervezet kiválóan megvan a szénhidrát bevitele nélkül is." - ahogy ezt én is leírtam, ha megnézed. ("szénhidrátmegvonás sem jó hosszútávon, mert a szervezet nem hüje, és elkezdi mással pótolni.") - de azt lássuk be, hogy nem egészséges 0 szénhidrátot tartani hónapokon keresztül. Nem erre van a szervezet kitalálva.
"Nem csak a bevitt kalóriákon múlik, hogy fogysz, vagy hízol, hanem azon is, hogy mit viszel be, annak a megemésztése, átalakítása mennyi energiát igényel a szervezettől, mit és hogyan tárolsz" - és én nem pontosan ugyanezt írtam le szinte szóról szóra?
Most akkor egyetértesz velem, vagy nem, de közben ugyanolyan "fájdalmas hüjeségeket" írsz? :)
Liping 2017.09.28. 12:07:11
Természetesen zabáltak rengeteget. Aztán az egyiknél megpróbálkoztak az egészséges életmóddal, hátha az használ. Ez úgy jelentkezett, hogy a szokásos több óriászacskó chipsz, nasi, egyebek MELLETT még az anyja beletömött egy kis tányér zöldséget is. És csodák csodájára nem történt változás...
Egy másik gyerek meg eljárt hétvégén fél órát úszni, hogy fogyjon, de mellette ebédre a suliban nutellát evett...
(Maga a film amúgy sztem elég nagy faszság volt, arra hegyezték ki, hogy a feldolgozott ételekben sok a kalória, ezért szegény emberek ha akarnak, ha nem, elhíznak. Végül az üdítő heppi endet 1-2 szereplő esetében az hozta el, hogy nekiálltak főzni a szülők otthon és nem csak készterméket tolták onnantól.)
MAC-Ka 2017.09.28. 12:12:12
Mennyiszer hallottam ezt az ostoba szemléletet sok más területen is. Motivációs tréningek meg önjelölt életmódtanácsadók kedvence. :(((((
BAROMSÁG! Az emberek nem egyformák.
Az embertelenséget nem én mondtam, de ha azon túl hogy mindenkit hibáztatsz akinek nem sikerül az ami pl neked, még a halálukat is kívánod... na az már az :(
MAC-Ka 2017.09.28. 12:21:02
Amúgy a bevitt-leadott kalória megintcsak egy fiktív érték, amit nehezen tudsz meghatározni, pláne kvantitatív módon testsúlynövekedésre váltani.
Gondolom a BMI indexet is abszolút jónak tartod :)
Liping 2017.09.28. 12:22:22
De a lényeg, hogy menetközben is észleltem, hogy szaladnak fel a kilók az évek során, s tudtam azt is, hogy már nem szabadna annyit ennem. De mégsem gondoltam azt, hogy az egészről az anyagcserém tehet (arról, hogy nem ehetek már annyit, mint rég, végülis igen), tudtam mindvégig, hogy magamnak köszönhetem és igenis eszek. Többet, mint kéne.
Most ezt nem arra akarom kihegyezni, hogy én egy csodalény lennék, mert szerintem ennek kéne lenni a normálisnak. Csak tényleg nem értem, mi hajtja azt a tekintélyes mennyiségű elhízott embert, akik ezzel takaróznak. Nekem legalábbis semmi fájdalmat nem okozott beismerni se másnak, se magamnak, hogy az én hibám, dacára annak, hogy utáltam az akkori alakom.
Liping 2017.09.28. 12:28:03
MAC-Ka 2017.09.28. 12:30:38
Persze igaz, nem kell enni, végülis a cigány lova is majdnem leszokott az evésről, csak addigra felfordult.
Amúgy van itt valaki akinek kioperálták a gyomrának 90%-át? Csak mert annyira ajánlgatjátok? Vagy legalább közvetlen ismerőse, aki őszintén elmondja neki a következményeit? Jó hogy nem lobotómiát ajánlgattok.
...és tovább ordít a kommentekből a félinformáltság, az előítélet. amiről többek között a cikk is szólt.
MEDVE1978 2017.09.28. 12:33:08
Bár nem kifogás, de sokaknál a genetika is nagy szerepet játszik ide vagy oda. Kolléganőm 170 cm körüli nagyon csinos lány, rettenetesen vékony, az orvos tanácsolta neki, hogy hízzon. Folyamatosan cukrot, sütiket zabál. Nem hízik, marad 55 kg.
Skywatcher 2017.09.28. 12:36:39
Aztán elindult a nagybetűs ÉLET. Ülő munka, számitógép, lazaság, kocsival járás, kifogások, mindenre volt időm, csak sportra nem. Szépen jöttek is fel a kilók. 96nál viszont azt éreztem, hogy szarul vagyok. Nem 1 konkrét problémám volt, hanem minden. Fáradékony voltam, lihegtem ha emelkedőn sétáltam fel, sokat fájt a fejem, fulladtam, szívszorítások jöttek rám, hirtelen izzadás, stb. Pohos voltam, kerek pofával, ha még a fenti nem lett volna elég. A karácsonyi zabálások aztán betetőzték ezt, és tényleg, fizikailag is rosszul voltam, napokig. Na ekkor mondtam azt, hogy elég. Baszki, meg akarok halni 40 éves korom előtt?
Jan 1-jén, ahogy az sok viccben meg van írva, elmentem a helyi edzőterembe, bérletet váltottam (!! -fontos, mert igy ösztönzés volt, hogy újra meg újra lemenjek), beszéltem ott pár sráccal, személyi edzővel, kikértem a tanácsukat, de nem fogadtam fel őket. Fogcsikorgatva mentem le az első héten minden nap.
A második héten észrevettem, hogy függő lettem. Alig vártam a délutánt, hogy mehessek. PErsze, még mindig meghaltam a 20. percben a bicikligépen vagy az ellpitikuson, de nembaj, mert utána jött a megváltás! 1 óra súlyzózás! Fogtam a hideg vasat, és húztam, toltam, küzdöttem. Izzadtam, néha úgy szédültem, hogy hányingerem lett. Vettem fehérjeporokat, és a korábbi csokikák meg szendvicskék helyett mixeltem egyet.
És amikor 5 hónap után egymás mellé tettem a 2 képemet, az semmivel össze nem hasonlítható érzés volt. Nem mellesleg a második hónaptól megszűntek a bajaim. Nem fájt a fejem, nem volt légszomjam, energikusnak és fittnek éreztem magam, nem aludtam el napközben ülve, "fickós" lettem :D, az agyam is jobban járt, komolyan, újjászülettem. Na EZ okoz függőséget! Vágysz rá, akarod, ki nem hagynék egy edzést sem, ha lemenni nincs időm, akkor otthon a kézisúlyokkal legalább negyed órát.
MAC-Ka 2017.09.28. 12:41:36
Igazad van a gyúrós, fogyós könyvekben van az igazság.
ja és az emberi szervezet egy egyszerű gép.
reménytelen :(
Skywatcher 2017.09.28. 12:45:21
Ettől még mindig igaz, hogy a feldolgozott kalória az, amitől hízunk. Nekik nyilván nem dolgozza fel a szervezet a bevitt táplálék nagy %át. Egyszerűen kijön belőlük, félig megemésztve, felszívódva. Ugyancsak másik ismerősöm alig eszik (bár nem éppen diétás dolgokat), viszont 3 naponta jár wc-re. Olyan az emésztése, hogy 100 kalóriából 99,9-et felszív, kifacsar, mindent elraktároz, brutál hatékony gép :) - vesztére, mert 1 pizzától annyit hízik, mint 3 normál ember.
Semper Fidelis 2017.09.28. 12:50:23
Skywatcher 2017.09.28. 12:50:51
A gyúrós könyvek (a jófajták!) meglepődnél mennyire alaposak és szakmailag támogatottak. Hisz ott aztán tényleg spéci, célirányos dolgok mennek a full siker érdekében. Nekik létszükséglet, hogy a lehető legoptimálisabban, legrövidebb idő alatt a legtöbb zsírt veszítsék és izmot gyűjtsenek helyette. Ha nem működne, nem volnának szálkás, 10% testzsír alatti böhöm állatok.
Persze ne olvass el egyet se, csípőből utasítsd el mindet.
MAC-Ka 2017.09.28. 12:52:40
MAC-Ka 2017.09.28. 13:03:53
Ezt írtad:
" ....és egyéb megfoghatatlan dolog miatt következik be, csak úgy, magától,.....
A másik tábor szerint, akik valszleg utánaolvastak dolgoknak, és tisztában vannak alapvető fizikai és biológiai ismeretekkel..."
Ezt nem lehet másképp értelmezni.
"Kizártnak tartom, hogy több (hozzáértő!!) orvossal konzultálva, és BETARTVA a szakszerű felírt diétát, ne fogyna a delikvens. Ilyen nincs"
...és mégis van :( Hidd el, tapasztalat :(
Tudod, amikor a dietetikus(ok) láthatóan tanácstalan, hogy az átadott étkezési napló-ra mit mondjon és milyen étrendet javasoljon, és amikor javaslatát betartva (hidd el, ellenőriztem) nemhogy fogyás, hanem majdhogynem súlynövekedés következik be és kénytelen továbbküldeni máshoz, mert nem érti... na akkor kezdenél kételkedni... egyébként mindig az az az első, hogy biztos nem tartotta be... tovább rontva a hangulatát az amúgy sem jókedvű páciensnek...
De ne hallgass a tapasztalatokra, a valóságra, olvasd a könyveket :(
kispotzak 2017.09.28. 13:09:06
A bejegyzés témája a segítségnyújtás és az előítélet volt. A hozzászólók (egy része, tisztelet a kivételnek!) pont azt bizonyították be, hogy bizony egy ilyen szitura a reakciónk sokszor nem az együttérzés, hanem az ítélkezés.
Aztán, természetesen megjelentek azok, akik szerint "ha velem/a húgommal/X.Y-nal így történt, akkor az mindenkire igaz, mert ugyebár tökegyformák vagyunk".
Volt néhány nagyon jó, árnyalt hozzászólás, ami nagyon tetszett, tök jó látni, h van, aki tisztában van vele, hogy attól, h pl vmi pszichés probléma, attól még az krva nagy gáz, és nem azt jelenti, hogy "ja, hát akkor ő a hibás, miért nem hagyja abba a kajálást".
Ami viszont kiverte nálam a biztosítékot, az a tipikus "Auschwitz-ban miért nem voltak pajzsmirigy-betegek" (mármint, nyilván arra irányult a kérdés, h a haláltáborok felszabadításakor készített fotókon miért nem látunk egy halom kövér embert...)
Amikor ilyet hallok/olvasok, mindig kiborulok, mert teljesen egyértelmű, h a koncentrációs táborokban lezajló szenvedésre fütyülő, a holokausztról semmit sem tudó ember írja, aki azonban jónak látja bedobni ezt az érvet, amikor ezzel megbélyegezhet vkit.
Nekik szeretném üzenni (ha más már megtette, elnézést, igyekeztem végigolvasni a kommenteket, de nem mindet sikerült): a holokauszt nem abból állt, hogy ember boldogan él, eszik, iszik, bulizni jár, aztán hétfőn reggel elindul a menetrendszerinti busz Lengyelo-ba, délre meg odaér, és neszeneked koncentrációs tábor.
Ezeknek az embereknek a túlnyomó többsége már azt megelőzően, éveken át egyre rosszabb körülmények között élt. Akiknek tartósan fennálló betegsége volt, és/vagy rendszeresen gyógyszert kellett szedniük, vagy spec diétát kellett tartaniuk, azok már otthon, később a gettóban nagyon leromlott állapotba kerültek, ill meghaltak - de ha nem, a többnapos-hetes gabona- vagy marhavagonban töltött út során haltak meg.
Az a néhány ember, aki láthatóan súlyos beteg volt, nehezen mozgott az eü problémája, kövérsége stb miatt, de vhogy túlélte a gettót, az utat, az a megérkezés utáni első válogatásnál ment a gázba, onnan pedig az égetőkemencébe.
Tényleg szégyellem, hogy ma még ilyesmit magyarázni kell bárkinek...
És még egy:
rendkívül érdekes a számomra, hogy emberek látják, tudják, hogy vannak betegségek, amelyek rángatózó végtagokat, habzó szájat okoznak, van, ami kóros soványságot, van, ami eldeformálódott végtagokat, van, ami csúnyán feldagadt lábat, van, ami ocsmány kiütéseket, és erről mindről elhisszük, hogy vírus, baktérium, genetikus ok, sérülés, mérgezés, stb okozza. De a kövérséget, na azt nem. Az csak sajáthibás probléma lehet, és persze olyan, amit könnyedén legyőzhet bárki.
Liping 2017.09.28. 13:09:13
Igen, ha éhes vagy, nehéz nem felzabálni a hűtőt. Ez tény. És jó olykor bűnözni is. És hidd el, ha nem lenne következménye, egész nap ennék, pizzát, csokit, csipszet, bármit, ami jólesik. És a nagyon jó kajakból rengeteget is. Ezek finomak, imádom őket. Kevés kivétellel mindenki.
kispotzak 2017.09.28. 13:17:54
Érdekes, h napi szinten szembefutunk a fordított példával, és arról mintha többen hinnék el, h nem sajáthibás. Több embert ismertem/ismerek, aki hatalmas mennyiségeket eszik, és hiába az egyenlet, h nagyobb kalóriabevittel = hízás, hát ők nem.
Huffnágel Pista · http://www.huffnagelpista.com 2017.09.28. 13:25:48
A dagadt nők nem érdemelnek egy fikarcnyi szeretetet sem
www.huffnagelpista.com/blog/a-dagadt-nok-nem-erdemelnek-egy-fikarcnyi-szeretetet-sem
Semper Fidelis 2017.09.28. 13:26:26
160 feletti vérnyomással kezdtem... 3 lépcsőtől ki voltam nyúlva. Csak én nem a kifogásokat gyártom, hanem sportolok mert nem akarok 40 évesen (amennyi most vagyok) magas vérnyomással meg ilyesmikkel küzdeni. Ez az oka hogy nem értem meg.
MAC-Ka 2017.09.28. 13:28:50
Válaszom arra hogy miért nem működött? Nincs, nem vagyok orvos... de mindegy, mert nekik se volt.... csak hajtogatták ezt az "akarat kérdése" meg "biztos nem tartja be" dolgot... mert ezt könnyebb.
MAC-Ka 2017.09.28. 13:35:25
Én nem állítom, hogy a te történeted nem igaz, és nem állítom, hogy a megfelelő életmód hatására nem lehet fogyni.
Te viszont azt állítod, hogy az én történetem/tapasztalatom nem igaz., mert szerinted törvényszerű a fogyás.
Szóval te hazugozol engem, míg én csak a nyitottságot, megértést kértem.
Úgy látom ez túl sok kérés volt :(
Liping 2017.09.28. 13:39:47
Sir Galahad 2017.09.28. 13:40:55
Liping 2017.09.28. 13:42:31
MAC-Ka 2017.09.28. 13:47:07
Nem tudom megérteni, hogy miért esik nehezére annyi embernek felfogni, hogy ami náluk működik, esetleg másnál nem.
Gyerekkoromban az átlagember semmit se tudott a laktózintoleranciáról ezért iskolatej meg élet, erő egészség, én meg hasfájást kaptam tőle ami mindenki szerint csak nyavajgás volt, mert milyen finom és egészséges és nekik sincs bajuk tőle, nekem miért lenne...
Talán egyszer eljön az idő, hogy rájönnek erre is...
MAC-Ka 2017.09.28. 13:51:52
Nem párhónapos, hanem több éves időtartamról van szó.
Egyébként műszaki ember vagyok, ne gyere az anyagmegmaradással meg a mérlegproblémákkal. :D
kispotzak 2017.09.28. 13:55:31
Persze, le lehet csökkenteni a diétát napi egy db almára és vízre, és hétszentség, hogy fogyni is fog a delikvens, csak mire elérné az optimális súlyt, addigra meghal. Nyilván nem arról van szó, h ne lehetne annyira keveset adni enni egy embernek, amitől egy idő után elkezd fogyni, de ha a gyógymód (itt: szélsőségesen extrém diéta, ami nem veszi figyelembe az alapvető ásványianyag stb szükségletet) súlyosabb eredménnyel jár, mint maga az elhízott állapot, akkor te rákényszerítenéd az illetőt, h csak azért haljon már meg, hogy szép soványan lehessen eltemetni?
commentes nikk 2017.09.28. 13:59:16
Liping 2017.09.28. 14:01:29
Nincs gond a felfogásunkkal, csak azt nem érted se te, se a hasonlókat szajkózók, hogy vannak alapvető fizikai törvények, amik akkor is működnek, ha megfeszültök. Amíg életben van valaki, ver a szíve, energiát használ. Ha semmit nem csinál, csak fekszik egész nap, akkor is fenntartja a testhőmérsékletét, keringeti a vért, stb. Ez egy felnőtt esetében - testsúlyt ól, magasságtól, életkortól függően némi szórással - igényel cirka 1300-1500 kilokalóriát. Ez ellen nincs apelláta, ezt akkor is igényli a szervezet, ha a pajzsmirigy és vagy az anyagcseréd, pszichés vacakol. Esetleg minimálisan kevesebbet. Ha emellé még csinálsz is valamit, mondjuk eljárást dolgozni, felkelést wc-re, bármi, az további plusz.
Ha külső forrásból nem kapja meg a test ezt az energiát, elkezdi a saját raktarait használni, különben halál a vége.
A semmiből, levegőből, napfényből az emberi test nem fog hízni. Ha ezt megjerdőjelezitek, akkor menthetetlenek vagytok. Sajnálom.
Tompahawk · https://rohadtkunyho.blog.hu 2017.09.28. 14:02:50
Ítélkezni nyilván baromság, mert senki sem hibátlan és a kövérségnél százszor roszabb tökéletlenségek léteznek. (Agresszivitás, zsarnokság, irányításmánia, bulvárújságolvasás, iPhone vásárlás, kommunikációs tanácsadás, média szakos hallgatónak levés.)
A kövér ember sokszor áldozat: traumák, rossz szülői hozzáállás, társadalmi trendek áldozata. Kardashian segg divat, túlcukrozott élelmiszerek, pizza, Roland bohóc, Magnumot ropogtató modellek újlenyomkodás előtt, harcsaarcú műkörmös barátnők, amcsi esküvős valóságsók, carpe diem, mert megérdemled.
A fogyasztói társadalom betegésge, tünete.
Liping 2017.09.28. 14:06:25
Liping 2017.09.28. 14:09:23
csincsilla72 2017.09.28. 14:18:33
Órákig eltartana a vonatkozó szakirodalmat idehányni, erre most nincs időm, de:
az étvágy és a táplálékfelvétel nagyon összetett szabályozás alatt áll. Rengeteg idegi struktúra és hormon összjátéka szabályozza. Ezt most nem fogom leírni, rá lehet keresni, nem is lehet három mondatban elintézni. A genetikai probléma azt jelenti, hogy valami hiányzik ebből a szabályozókörből, vagy túlműködik, általában mutáció miatt, és borul az egész. A beteg adott esetben nem érzékeli a teltségérzetet vagy konkrétan folyamatos éhség gyötri, nem működik megfelelően vércukor-szabályozás, satöbbi. Nagyon sok ponton lehet probléma. Ez sok esetben fel sincs ismerve, mert a genetikai vizsgálatok sokszor nem elérhetőek, a beteg el sem jut orvoshoz, vagy a vizsgálatokat önerőből kéne finanszírozni és erre nem mindenkinek van kerete.
Hájat a cukorból építesz. A vércukorszint csökkentéséért felelős inzulin egyben a zsírok lebontását gátolja és a zsírsejtekbe történő beépülését is segíti. 500 kalóriányi fehérje és 500 kalóriányi szénhidrát brutálisan mást jelent a szervezetben.
Az addikció iszonyat nagy szerepet játszik az elhízásban. Olyannyira, hogy az agy jutalmazó központja, illetve a dopaminrendszer működése konkrétan megváltozik, ugyanúgy, mint egy drogos esetében. Egy fogyókúra akkor hatékony, ha egyben ételelvonó kúra is. Persze, egy függőt be lehet zárni egy szobába, meg lehet tiltani az evést, biztosan lefogy. De egy táplálékbő környezetben, ahol szó szerint minden percben kontrollálnia kell a sóvárgást, nagyon nehéz dolga van. Csak halkan kérdem, te hogy viselnéd, ha teljesen letiltanának a mozgásról, de enned kellene?
„de azt lássuk be, hogy nem egészséges 0 szénhidrátot tartani hónapokon keresztül. Nem erre van a szervezet kitalálva.”
Tévedsz, a szervezet adott esetben bírja. A vitaminhiány okozhat problémát, de tudományosan igazolt, hogy nagyon minimális szénhidráttal is remekül elvagyunk hosszú távon.
"Nem csak a bevitt kalóriákon múlik, hogy fogysz, vagy hízol, hanem azon is, hogy mit viszel be, annak a megemésztése, átalakítása mennyi energiát igényel a szervezettől, mit és hogyan tárolsz" - és én nem pontosan ugyanezt írtam le szinte szóról szóra?”
Ezt írtad: „Ha egy átlagos, egészséges felnőtt szervezet naponta kb 2500 kalóriát éget el, akkor ennél kevesebbet bevíve fogyni fog, ennél többet zabálva pedig hízni. A 2500 kalóriát be lehet vinni egy marék brutálkalóriadús ételből, és be lehet egy félasztalnyi, 8 fogásos egészséges ételsorból”
Szerinted ez ugyanazt jelenti? Csak kalóriáról beszélsz. Olvasd vissza magad.
És imádkozz, hogy ne érjen olyan baleset vagy betegség utol, amikor nincs lehetőséged a mozgásra, ergo nem tudod kompenzálni a bevitt kaját (szemben a haveroddal), mert lehet, hogy te is olyan kövér leszel, mint sok inaktív sportoló vagy azok a kövérek, akiket bátran kigúnyolsz, de nem tudsz róluk semmit.
Liping 2017.09.28. 14:22:31
látjátok feleim szümtükkel 2017.09.28. 14:25:54
Az agyát meg az a sok okos tudja csak irányítani, aki itt osztja az észt a tuti megoldásról
Ismertem aneroxiás tini lányt, aki nem tudni mi okból egyszer csak elkezdte magát kövérnek látni, és annyira nem evett, hogy szinte átlátszó lett a bőre.
Rokon fiatal lány meg az után lett aneroxiás, hogy szemtanúja volt egy gyilkosságnak. Mindketten rendbe jöttek.
Saját tetvérem méretre akkora volt mint én, csak időnként meghízott, időnként lefogyott. Az egészben az volt a legszebb, hogy én mindig többet ettem, mint ő, és sovány voltam mindig.
Talán ott van a gyógykezelésben a hiba, hogy az orvosok sem komplexen gondolkodnak, csak a szakterületük határain belül. Az ember pedig komplex rendszer, szinte egy vegyi üzem. Pl. idős néni másfél évig járt az orvoshoz bőrproblémával, és nem javult, míg valaki ajánlotta, hogy menjen érsebészhez, aki megoperálta az érintett területen az ereket, és azóta rendben van a bőre. Most sem érti, miért kellett ehhez másfél év.
A poszt viszont sokkal komolyabb témával fogakozik, amit úgy látom a hsz-k nem respektálnak, tisztelet az egy két kivételnek.
A szolidarítás nálunk a rendszerváltás óta kiveszett, nem segítünk egymásnak, mert mindig a hátsó szándékot keresük. Pedig ha valaki fekszik a födön, az teljesen mindeg, hogy részeg, beteg, vagy csak fekhetnékje van ( és nem bír felállni ). Sajnos akkor nem azt nézzük, mint kéne neki segíteni, hanem jól megideologizáljuk ki is a hibás.
Ezen kéne kicsit többet rugózni, mert ez, illetve a szolidaritásból fakadó segítség nyújtás embertársainknak az alapja a közösségi együttélésnek. Persze akik nem akarnak együttélni azoknak is, mert nem tud mindenki hordóban élni az erdőben.
csincsilla72 2017.09.28. 14:26:10
@dívamacska: Nem tudom, ennél a lánynál mi a probléma, az viszont tény, hogy minden kórosan kövér mellett van egy kezelendő család is. A legtöbb esetben sajnos ők sem tesznek semmit azért, hogy a helyzet ne romoljon tovább, vagy támogatják a beteget az önpusztításban.
csincsilla72 2017.09.28. 14:27:48
]{udarauszkasz 2017.09.28. 14:32:02
Skywatcher 2017.09.28. 14:42:40
Nézd, én elfogadom, hogy extrém ritka betegség miatt, ráadásul esetleg egy nehezen mozgó, fizikailag kvázi inaktiv ember számára a fogyás majdhogynem lehetetlen. Ha nagyon akarom, el tudok ilyet képzelni, mondjuk legyen 1000 kövér emberből 1 ilyen. Ettől még ugyanúgy igaz rájuk, hogy a Liping által említett 1000-1200 kcal bevitel alatti étkezéstől fogyni fognak, akár csontig. Nem fognak belehalni, ha legalább 50%-ban betartják az ajánlást, tehát van kellő mennyiségű fehérje, zsír, vitamin és szénhidrát. Emellé extrém diéta esetén kell sok vitamin és nyomelem kiegészítő is. Hidd el, egy - egyébként más halálos betegségben nem szenvedő - szervezet hónapokig, sőt, évekig el képes viselni ezt. Valami nálatok nem jött össze. Vagy túl sokat, vagy nem azokat ettétek, amiket kellett volna, vagy a dokik írtak fel rossz diétát (simán el tudom képzelni).
Van ez a faszi, akit említettünk már, Houstonban ügyködik, világszinten elismert fogyasztó doki: dr Nowzaradan. Elég kegyetlen ürge, ez egyrészt amiatt van, mert brutál híres és gazdag orvos, másrészt azért, mert így ér el eredményeket. Ő nem simogatja a betegek fejét, hogy jólvan, kispofám, az a kis fánk még belefér, ugyan, hát ha nem 1200 kcal, akkor nem, de legalább 1500.. najó, 2000, najó...
Nem. Ő megszabja, hogy 1 hónap alatt fogyjon a tehénsúlyú páciens 15 kilót. 1 hónap alatt, durva mi? Ez 10ből 8nak nem sikerül elsőre. Velük még jóindulatból 1-2 próbát tesz. Második hónapban sem sikerül. (De közben mutatják, hogy beleszarnak, és kétpofára tömik a csipszet meg 5 bigmac a reggeli). Végül, mikor már majdnem meghalnak, meg szembesítik vele, hogy 2 hónapjuk van hátra - hát láss csodát, mégiscsak sikerül fogyni nekik, még többet is! Ehhez néha be kell feküdniük és klinikai felügyelet alatt, 800 kalóriás étrenden vannak. Nem, nem halnak meg, hisz van honnan energiát visszanyerni a szervezetnek.
Kispotzak rótta fel nekünk, hogy a témához nem is szóltunk hozzá. Való igaz, illetve csak közvetetten. Én ugyanúgy segítettem volna a kapálózó magatehetetlen hölgynek, nyilván, hisz ezt nevelték belém. Mint ahogy az életveszélyben lévő részegnek is segítenék, mert egyszerűen emberek vagyunk, vagy legalábbis én igy vagyok beállítva. De közben engedtessék meg nekem, hogy azt gondoljam, amit itt kifejtettünk. Hogy ezek az emberek nem véletlen jutottak el idáig. Nem is egyik napról a másikra kerültek a végső stádiumba. Félúton bőven lett volna rá lehetőség még tenni valamit, visszafordulni, akármi, de legalábbis segítséget kérni. Mostmár csak vigasztalást, szánalmat várnak, és hogy folyton segítsenek rajtuk, mert ők ilyenek. Miért? Ez nem fér a fejembe.
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.09.28. 14:42:48
A BÁLNA
Csapzott bálna fut a hegyen.
Távol áll tőle, hogy egyen,
Mindenképpen fogyni akar.
Égből lenyúl érte a Kar,
Felhőszintig fölemeli,
S fókazsírral tölti teli.
„Minek neked cingár alak?
Én pufóknak alkottalak.”
illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/07/balna.html
megzenésítve:
www.youtube.com/watch?v=Ml63i0DEapc
csincsilla72 2017.09.28. 14:43:00
Ez egyszerű biznisz. Az emberek előtt folyamatosan ott vannak az addiktív ételek, amit meg is vesznek, dől a profit.
MAC-Ka 2017.09.28. 14:44:25
Igen, ha MINDEN tényezőt számításba veszünk, akkor az energiamegmaradás nem sérül, de egyrészt nem tudsz mindent figyelembe venni, másrészt a "bentmaradt" plusz energiát súlynövekedésre váltani megint csak nem egy egyszerű arányossági tényező kérdése. (Én nem találtam, esetleg neked van rá egyszerű képleted?)
Tudom, a tömegeknek ez a kalória be mínusz ledolgozott kalóriák képlet egy általánosságban jó, szemléletes kép, de az ördög pont a részletekben szokott rejtőzni.
MAC-Ka 2017.09.28. 15:01:54
"...hogy a kalória mit takar pontosan"
...és tegyük hozzá, hogy az étel kalóriatartalmát úgy mérik, hogy zárt rendszerben elégetik.
Liping 2017.09.28. 15:04:21
csincsilla72 2017.09.28. 15:12:11
@Liping: Ezért nem ennyire egyszerű a dolog. Egy súlyosan obez beteg lefogyasztása nem egyszerű dolog. Le kell győznie a sóvárgást, küzdenie kell a függőséggel, és eközben olyan ételeket kell fogyasztania, amelyek elkészítése és beszerzése macerás, drága, és amelyek kevésbé ízletesek. Ja, és ezzel előre a végtelenbe.:-(
És akkor még csak azokról beszélünk, akik "amúgy" egészségesek. Ha valami egyéb probléma is van, akkor ez még nehezebbé válik, mert a kiváltó betegséggel is meg kell küzdeni, hogy a beteg le tudjon fogyni és tartani tudja a súlyát, persze mindezt úgy, hogy ásványianyag- ill. vitaminhiány ne gyötörje.
Liping 2017.09.28. 15:13:45
Ha elfogadom a kiindulási alapot, tehát hogy tényleg nem történt csalás (ami azért általában elő szokott fordulni, diétázni senki sem szeret, s az orvos csak a naplón keresztül tudott ellenőrizni, amiben az szerepelt, amit beleírtatok), akkor javasolt egy szigorúbb diétába kezdeni. Gondolom az eddigieknél sem engedélyeztek túl sok kaját, így itt már az extremitasok felé halad a történet, tehát mindenképp szakember kell, hogy ne járjon veszélyekkel. Különösképpen olyankor, ha más egészségügyi kockázatok is vannak.
De azért a helyedben megpróbálnám mindezt klinikai, ellenőrzött körülmények között elvégezni. Mert a történeted alapján simán lehet az is, hogy a szeretted a te hátad mögött tett keresztbe a kúrának, csak szégyellte bevallani a gyengeségét. Hacsak nem ellenőrizted őt a nap 24 órájában, ezt te sem zarhatod ki.
Liping 2017.09.28. 15:14:37
Skywatcher 2017.09.28. 15:25:02
csincsilla72 2017.09.28. 15:26:40
Irbisz 2017.09.28. 15:27:43
". Több embert ismertem/ismerek, aki hatalmas mennyiségeket eszik, és hiába az egyenlet, h nagyobb kalóriabevittel = hízás, hát ők nem. "
Nem ez az egyenlet, hanem hogy ha a felhasznalt kaloria több mint a napi eletvitelhez szükseges, az hizas.
Ha valakinek rossz az emesztese, es nem tudja az emesztörendszere a tapanyagokat (azok egy reszet) felszivni, akkor az ugyan hiaba zabal.
Mert Ahogy nincsenek fenyevök (legfeljebb mig el nem patkolnak, vagy ejjel ra nem jarnak a spajzra), ugy olyan sincs hogy a legelhizottab, többmazsas embert ne lehetne orvosi segedlettel lefogyasztani. Eleg megnezni par ilyen rekordert, akik közül több mar evek, evtizedek ota az agybol sem birt felkelni, aztan valamiert jött külsö segitseg, orvosi team, es az addig fogyni keptelen "beteg" akar 2-300 kilot is le tudott adni csudalatos modon.
Persze, mert akkor mar nem napi 3 XXL pizza, 10 muffin, 8 big mac, 5 l chips, 3 l kola, 2 kilo egyeb ragcsa volt az etrendje ...
Semper Fidelis 2017.09.28. 15:28:26
MAC-Ka 2017.09.28. 15:33:20
pl: csak akarat kérdése, kevesebbet kell enni (ld koncentrációs tábor)
Leeht, hogy a diétát is egyénre kell szabni (nekem pl kellene , mert a tejtermékek jelentős részét ki kellene hagyni), erre pedig az egészségügy nem nagyon képes.
Ami miatt pedig részvben a cikk is íródott és ami dühítő, hogy az emberek pedig pont emiatt a végletesen leegyszerűsített minta miatt megbélyegzik, megvetik, azokat az embereket akiknek nem sikerül...mert a lehetséges okokból egyetlenegyet (kettőt) tudnak elképzelni: akaratgyenge/lusta és zabagép: édesség, chips kétpofára.
Az általad említett tv műsort nem ismerem, de ne haragudj, az ilyeneknek nem tudok hinni. Ez sem lehet más mint egy "valóságshow", aminek a valósághoz csak annyi köze van, hogy a szereplői valóságosak :), az iylenek nagy része megrendezett (ld: mutatják hogy zabálnak... persze, pont a kamerák előtt tennék ezt, ha valós lenne? :) ) Végül is ez is segít elhitetni az emberekkel, hogy csak az nem fogy le aki zabál mint állat. Azért a te "tehénsúlyú" jelződ is elég sokat elárul. :(
Liping 2017.09.28. 15:41:58
MAC-Ka 2017.09.28. 15:43:37
"de azt, hogy nincs más út, mert a testsúly eleve elrendeltetett, NEM tudom elfogadni."
...és ilyet nem is mondott senki!
Csak azt hogy nem olyan egyszerű és nem mindenkinek működik az ami esetleg neked igen és nem is minden alkalmazható mindenkinél más problémák jelentkezése nélkül és legfőképp hogy nem "csak akarat kérdése"
Mert ebből az utóbbiból azonnal következtetnek a fordítottjára: " mert nem akarta eléggé" Ez pedig nem feltétlenül igaz.
És ez már túl mutat a túlsúlyon, mert nem csak erre szokás használni, hanem általában is, a mindenféle önjelölt motivátorok és tanácsadók kedvenceként.
Amennyire igaznak látszik az állítás első fele, a megfordítása annál kártékonyabb.
Persze a sikert elérők ezt nem látják, mert simogatja az egojukat, hogy bezzeg ők akarták eléggé, akik meg nem azok lúzerek.
kispotzak 2017.09.28. 15:50:21
MAC-Ka 2017.09.28. 15:54:54
Ha a "kevesebb evéstől" újabb és újabb problémák jelentkeznek ami egyre jobban rontja az életminőségét (talán már jobban mint a túlsúly) akkor fogadja el, hogy a társadalom, beleértve az orvosokat is megvesse és akaratgyengének nevezze, netalán még büntesse is mint egy-két idióta felvetette?
Megveted az autistákat? Pár évtizede még nem tudtak az emberek róla és egyszerűen idiótáknak tartották és új tajgetoszt hiányoltak.
Ez talán már változóban van, bár a legostobább, leglelketlenebb emberek még most is itt tartanak.
Nincs ez messze a túlsúly megítélésétől. pontosan ugyanazon az emberi ostobaságon nyugszik.
Liping 2017.09.28. 15:55:37
www.royalbaconsociety.com/wp-content/uploads/2008/04/bacon-briefcase.jpg
kispotzak 2017.09.28. 15:56:57
2017.09.28. 16:04:47
Liping 2017.09.28. 16:07:37
Amit kifogásolok, azok a kifogások. Ha valaki azt mondja, hogy ő 140 kilós akar maradni, mert őt ez nem érdekli vagy neki jó, nekem is jó. De ne jöjjön azzal, hogy neki igazából szár, hogy ekkora, csak a génjei/betegsége/pajzsmirigye/hormonjai/pszichés okai miatt ő nem tud lefogyni. Lefogyna, de nem lehet, mert ez lehetetlen. Akkor ismerje el, hogy simán túl nagy fáradság lenne végigküzdeni az utat, amihez semmi kedve. Vagy legalább ne mondjon semmit. Mert az kifogás, hogy valaki nem tud lefogyni. Ha nem fogy le, ne tegye, én ettől még nem lesz rosszabb.
Skywatcher 2017.09.28. 16:08:08
Az ember már csak ilyen. A divat meg változik. A kövérek még nem is olyan régen divatosak voltak. Aki kövér volt, az számított, ő volt a gazdag, keresték a társaságát, jókat ettek ittak, imádták a 100 kiló fölötti nőket, még képeket is festettek róluk. Ma épp nem szeretik őket - már a többség - mert most épp az a divat, ha zörög a csontjuk. Lesz ez még megint fordítva is.
Az előítélet azonban megmaradt. Aki kövér, az nem tesz ellene. Lusta disznó, és csipszet zabál. Nyilván nem a túlzásba vitt sporttól és a centire beállított diétától lett 150 kiló. Persze az is lehet, hogy nem is akar sovány lenni, ő így érzi jól magát (amig jól érzi magát, és a szervezet nem kezd el tiltakozni). Azért mondjuk egy extrém túlsúly nemhiszem, hogy bárkinek "jó", a klasszikus értelmeben, erősen korlátoz sokmindenben. Tehát én pl sosem akartam 80 alá fogyni, pedig valahol 70 lenne az optimális súlyom. De a 100 már nekem sok volt, több okból is.
Az autistákkal és egyéb betegekkel (nemtom, ez polkorrekt, így hivni őket?) is ez a helyzet. Régen nem különösebben foglalkoztak vele, hogy mi a speckó latin orvosi neve a bajuknak. Haszontalanok voltak a társadalomnak, nem tudtak segíteni, túl macerás volt velük foglalkozni, extra pénzt és energiát emésztettek fel - tehát félredobták őket. Aztán ahogy eljött a jóléti társadalom, az ember is fejlődött érzelmileg, társadalmilag, elkezdték őket pátyolgatni. Ma már azért nem olyan könnyen dob le az ember egy gyereket a hegyről. Hát neki is joga van. Pénz van rá, ha saját nincs, akkor majd a köz összedobja. Ők meg elvegetálnak, a kevésbé sérültek meg még hasznot is termelnek (valszleg még így sem nullszaldós a dolog, de legalább) - pl egyszerűbb folyamatokat rájuk lehet bízni. Ettől vagyunk civilizált emberek ugyebár.
Majd lehet, hogy egyszer eljutunk odáig is, hogy a maguk és/vagy más hibájából extrém kövér, elhanyagolt embereket is mindenféle előítélet és lenézés nélkül pátyolgatjuk, segítgetjük, tovább bíztatva őket a helytelen életmódra. Én magam részéről -néha kéretlenül - inkább a jó útra próbálom rávenni őket - belátom, nem mindig sikerrel.
2017.09.28. 16:13:24
Minden szavaddal egyetertek. A 2. Ponthoz azert hozzatennem, hogy van 1-2 ember a foldon, akik mindenben azt varjak el, hogy segits es rangasd ki oket a kakibol. Nem feltetlenul koverek, hanem kulonbozo, egyebkent semmi bajuk nincs emberek. Akiknek ki kell keresned, hogy mi a hivatal cime, ugyanennek hogy hol a legkozelebbi tesco, de az osanban olcsobb a virsli, de lecci vidd el meg amoda is, ja es a kutyajat melyik allatorvoshoz vigye oltani, es oda vidd is el - mert o a szerencsetlen, a sajnalatra melto, a hudegyengeessegitsegreszorulo. Na ezek a vampirok. A posztban szereplo elesett nohoz pedig en inkabb mentot hivtam volna, mert ha egy kover szemely elesik, nem tud egyedul felallni, izzad es kontrollalatlan mozgast vegez a labaval, az sulyos betegsegre utal.
Mac-ka rokonat pedig valoszinuleg a szomszedja vagy valaki rokona titokban etette....
MAC-Ka 2017.09.28. 16:20:50
De azért azt továbbra is fenntartom, hogy nem csak fáradság és ahhoz való kedv kérdése. Legalábbis nem ezekkel a szavakkal kellene leírni
Mert a "fáradság" és "kedv" mást jelent az embereknek mint ami adott esetben, különösen az általad is emlíett nehezítő körülményekkel fűszerezve egy ilyen folyamat jelent.
Azt hiszik csak lustaság meg akaratgyengeség.
Nem, nem csak az.
MAC-Ka 2017.09.28. 16:30:12
"Mac-ka rokonat pedig valoszinuleg a szomszedja vagy valaki rokona titokban etette...."
Na itt menj te el a fenébe...
Baszod, nem te éltél vele minden nap, látva a szenvedését, a küzdelmét, de veszed magadnak a bátorságot hogy becsméreld.
Neked is csak akkor fog megjönni az eszed, ha belekerülsz egy ilyen helyzetbe és magad kárán jössz rá milyen ostoba is voltál addig...
MAC-Ka 2017.09.28. 16:39:27
Az emberek ilyenek, kész ez van. Nem tehetünk semmit. Ha ezt mondod soha semmi nem fog változni.
A divat változik...pontosabban változtatják.
Ha valamit elég sokáig sulykolnak az emberek fejébe, el fogja hinni legyen az bármilyen akár embertelen dolog is.
Tudod, ez is csak egy kifogás. kifogás arra hogy miért nem baj, ha előítéletes vagy, ha rasszista vagy illetve kifogás egy sor nem túl tisztelendő tulajdonságra
Hát persze, ilyenek az emberek. Ilyen az élet, Ilyen az üzlet.. és hasonlók.
2017.09.28. 16:58:06
hillman. 2017.09.28. 19:30:00
Az evés elsödlegesen tankolás. Nem élvezeti cikk. Ha többet használunk többet töltünk, de ha otthon henyélünk aznap nem szabad annyit ennünk mint amikor nem. Persze lehet akkor is de -azt mint annyian leirták- biztos hizás.
ki lehet hagyni egy két étkezést. Sokkal több kaloriát viszünk be mint kellene.
csincsilla72 2017.09.28. 21:58:46
"Akkor ismerje el, hogy simán túl nagy fáradság lenne végigküzdeni az utat, amihez semmi kedve."
Van ezzel egy kis gond. Neked, ha szerencsés vagy, lefogyni olyan, mint megmászni a Gellérthegyet. A kilók kisebb erőfeszítésre is elindulnak lefelé. A másiknak olyan, mint megmászni a Kékest. A harmadiknak pedig akkora erőfeszítés, mint feljutni a Mount Everestre. Akkor most szerinted korrekt szarozni a Gellérthegy tetejéről azt, akinek a Himaláját kell megmásznia? Csak mert iszonyat különbség van test és test között.
Liping 2017.09.28. 22:37:38
De még ennyit sem várok el, elvégre beismerni a gyarlóságunkat nem egyszerű. De ha még annyi sem megy, hogy igen, sajnos kövér vagyok, tudom, próbálkoztam tenni ellene, de egyszerűen nincs elég önuralmam és nem bírom tartani a diétát, akkor legalább maradjon az illető csendben a témában. És ne fogja a helyzetet a pajzsmirigyére. Vagy jöjjön a lehető leglehetetlenebb kifogásokkal, minthogy ő ugyan tényleg tartja a diétát, de pszichés alapon hízik (hallottam ilyet - pszichés alapon persze felzabálhatta a hűtőt, de az némiképp ellentmond a szigorú diétának). Vagy bármilyen egyéb faszságot, ami azt járja körbe, hogy a semmitől alakul ki a zsír a testében.
látjátok feleim szümtükkel 2017.09.28. 23:26:39
Egyszer egy filmben arról értekeztek, miért hízik az ember télen, és miért fogy le nyáron ( ez nem mostanában volt ). Konkluziónak azt hozták ki, hogy amikor van elég étel, akkor a szervezet raktároz, hogy legyen mit felhasználni azokban az időkbe, amikor nem lesz elég élelem, vagy nem lesz elég tápláló az étel. Ehhez még hozzávesszük az egyéni éltkörülményeket, és szépen kiderül, ki miért is hízott el. Az más tészta, ki miért nem tud meghízni. Vagyis nem teljesen akarattól függ.
]{udarauszkasz 2017.09.29. 08:17:29
Sok autistanak maskepp jar az agya, es aki nem durvan autista,az kepes lehet olyan dolgokat elkepzelni,ami masoknak agyrem,itt a Foldon elkepzelhetetlen,de az Univerzum mas reszein megszokott. (Pl.egy e dimenzios felszinu,4 dimenios lyuk az urben,nekem nem esik nehezemre a terben elhelyezni egy ilyet) sok ember korlatolt olyan ertelemben,hogy nem kepes belekepzelni magat a masik,kover vagy eppen sovany ember helyebe.
látjátok feleim szümtükkel 2017.10.01. 20:36:46
Nagyon eltalálta maga a szarva közt a tőgyit.:D-
Van egy sorozat a BBC Earth nevű kanálisban. Az agynak és az étkezésnek a kapcsolatáról van benne szó. Arról, hogy mit és miért eszünk, vagy nem eszünk. Tudományos kutatásokkal alátámasztottan ki lehet jelenteni, hogy aki az agyat teremtette, az belekódolta, hogy sovány, vagy kövér legyen az illető.;D
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.10.02. 09:14:02
Amúgy itt egy újabb mélylíra kövérség témában:
GÖMBMEGVALÓSÍTÁS
mottó:
Nem szikár az alakom,
Inkább gömb, de belakom…
Életcélom: sokat eszek,
Akkor nagyon kövér leszek,
S kajámnak, mit számba vödör
Tölt be, leszek szép zsír-gödör.
Kerek leszek, mint a Földgömb,
Egészséges színű zöld tömb,
Irigyelnek cérna-hölgyek,
S satnyán hajladozó tölgyek.
Fogyjak, mint a manökenek?
Inkább zsíros bucit kenek,
S csúszik hozzá sertéstoka,
Diétának sosincs oka!
Dombpocimon lesz sok redő,
Íly ember, ha kardba bedő',
Kardhegy sose ér el szívet,
Zsírtér görbít pengeívet.
Sör a hasam, cuppan karom,
Csak azért mert így akarom.
Vélem falnak szumó-s fiúk,
S új divatként, akik hiúk.
Utcán gurul gömbalakom,
Kör az ajtó, ahol lakom,
Mindebben örömöm lelem,
Aki magyar, hízzon velem!
illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2009/08/gombmegvalositas.html
Ezüstliliom 2017.10.06. 12:47:23
Így igaz. Arról nem is beszélve, hogy a nők kb. egy ötöde szenved miómától, amit nem tudnak máshogy "gyógyítani", csak műtéttel, mert nem ismerik az okait, ergo a legtöbbször ki is újul.:/
Ezüstliliom 2017.10.06. 13:06:59
Én már haladok a jó úton, de van még min változtatni. Remélem, nem járok úgy, mint a cigány lova, és nem halok meg hamarabb, mint hogy sikerülne.:D (Nálam nem a túlsúly a főprobléma, hanem a fentebb említett mióma, de nem mondom, hogy 5-10 kg-val karcsúbban nem lenne jobb.:) )
Ezüstliliom 2017.10.06. 13:20:07
Ítélkezni nyilván baromság, mert senki sem hibátlan és a kövérségnél százszor roszabb tökéletlenségek léteznek. (Agresszivitás, zsarnokság, irányításmánia, bulvárújságolvasás, iPhone vásárlás, kommunikációs tanácsadás, média szakos hallgatónak levés.)
A kövér ember sokszor áldozat: traumák, rossz szülői hozzáállás, társadalmi trendek áldozata. Kardashian segg divat, túlcukrozott élelmiszerek, pizza, Roland bohóc, Magnumot ropogtató modellek újlenyomkodás előtt, harcsaarcú műkörmös barátnők, amcsi esküvős valóságsók, carpe diem, mert megérdemled.
A fogyasztói társadalom betegsége, tünete."
A legnagyobb mértékben egyetértek.:)
Ezüstliliom 2017.10.06. 13:26:22
Ezüstliliom 2017.10.06. 14:12:14
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2017.10.06. 15:10:52
Amúgy sajnos kisebbségben vagy a fenti véleményeddel. Láthatod, hogy idén is elhappolták előlem az irodalmi Nobel-díjat... :)